Share this page:

JAZZ IN PROGRESS HERAKLION JAZZ FESTIVAL ΜΙΑ ΤΖΑΖ ΟΑΣΗ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΚΑΤΑΧΕΙΜΩΝΟ!

Το να διεξάγεται ένα jazz festival στην επαρχία μέσα στην καρδιά του χειμώνα, φαντάζει σε αυτούς που γνωρίζουν πόσο δύσκολη “πίστα” είναι η τζαζ στην Ελλάδα, σαν ουτοπία. Κι όμως στο Ηράκλειο, συμβαίνει!! Το Jazz in Progress Festival διεξήχθη και μάλιστα με επιτυχία στα μέσα Φεβρουαρίου, συνεχίζοντας από εκεί που είχε ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2020, πριν ξεσπάσει η “κατάρα” της πανδημίας.
Πέντε ημέρες με τέσσερα εξαιρετικά live και δύο προβολές, έκαναν την διαμονή μας στην μεγαλύτερη πόλη της Κρήτης να φαίνεται σαν να βρισκόμαστε στην Ευρώπη, όπου τα jazz festival δίνουν και παίρνουν, ακόμη και τέτοια εποχή, που εμάς στην Ελλάδα, μας φαίνεται σαν κάτι “άκυρο”. Το όραμα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Χρυσάννας Καρέλλη και των ανθρώπων του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου για να γίνει το Jazz in Progress το κορυφαίο Περιφερειακό τζαζ φεστιβάλ της χώρας, βήμα βήμα γίνεται πράξη. Με τον πήχυ αρκετά ψηλά όσον αφορά το αμιγώς μουσικό κομμάτι και με το άνοιγμα και σε άλλες μορφές τέχνης να ξεκινά από το φετινό Φεστιβάλ. η διοργάνωση αυτή, φέρνει την τζαζ με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες εκεί όπου δεν είναι τόσο εύκολο να φτάσει και μάλιστα σε μια “αντιτουριστική” περίοδο.
Στο καθαρά μουσικό μέρος λοιπόν, το Jazz in Progress φιλοξένησε τέσσερα σχήματα πρώτης γραμμής, τα οποία αφενός μεν αντέχουν στον χρόνο, αφετέρου δε παρουσίασαν αποκλειστικά δικό τους υλικό, χωρίς διασκευές, κάτι που αναδεικνύει απόλυτα το δημιουργικό τους εύρος. Το Φεστιβάλ άνοιξε το ντουέτο του αγέραστου Σάκη Παπαδημητρίου και της περφόρμερ Γεωργίας Συλλαίου. Ένα ντουο για πιάνο και φωνή στο πρότζεκτ “Ανοιχτές Διαδρομές”, όπου παρουσίασαν την δική τους εκδοχή πάνω σε αρχαιοελληνικούς ύμνους, ποίηση των Μπρεχτ, Μπέκετ, Βιάν, αλλά και αναφορές στη μουσική του κινηματογράφου, των Duke Ellington, Tom Waits κ.α. Μια μυσταγωγική περιπλάνηση από δυο καλλιτέχνες που επιμένουν να αναζητούν την έκπληξη, την χαρά του απρόβλεπτου, την έκσταση της στιγμής.

Την δεύτερη ημέρα απολαύσαμε την σύμπραξη του κιθαρίστα Βασίλη Ρακόπουλου με τον σπουδαίο Γερμανό τρομπετίστα και συνθέτη Markus Stockhausen.  Ακούστηκαν ως επί το πλείστον συνθέσεις του Βασίλη Ρακόπουλου με άξονα -όπως πάντα σχεδόν- την αύρα του Αιγαίου και την αίσθηση που δίνει το μαγικό φως των Κυκλάδων. Ο Γερμανός τρομπετίστας έθελξε με το παίξιμο του κάνοντας “δική του” τη μουσική του Ρακόπουλου, ο οποίος με ενέργεια εφήβου έδινε το πρόσταγμα. Από κοντά βέβαια και οι άλλοι τρεις εξέχοντες συμπαίκτες τους, ο πιανίστας Τάκης Φαραζής, ο κοντραμπασίστας Πέτρος Βαρθακούρης και ο βιρτουόζος των κρουστών Πέτρος Κούρτης σε μια θαυμάσια δίωρη performance!

Η τρίτη ημέρα έφερε στην σκηνή του ΠΣΚΗ τους Brothers From Another Mother. Ένα από τα πλέον “καθαρόαιμα” τζαζ σχήματα της εγχώριας σκηνής, το οποίο δημιούργησε ο ντράμερ Σπύρος Παναγιωτόπουλος και το οποίο μας παρουσίασε συνθέσεις από το θαυμάσιο δισκογραφικό του ντεμπούτο με τίτλο “Happy Hour” αλλά και πέντε ακυκλοφόρητα κομμάτια από το δεύτερο άλμπουμ που επίκειται. Μια jazz πανδαισία από ένα σχήμα που ενώνει τρεις γενιές μουσικών και αγαπά πολύ αυτό που κάνει!

Το Φεστιβάλ έκλεισε μουσικά με τον “Πράγμα” του Κωστή Χριστοδούλου. Σε μια από τις σπάνιες εξόδους του από την πρωτεύουσα (μόλις η δεύτερη στα 12 χρόνια ύπαρξης της) η ορχήστρα που σε κάθε της εμφάνιση καθηλώνει κι ενθουσιάζει το μουσικόφιλο κοινό, καθήλωσε και εκτίναξε στον ουρανό και τους Ηρακλειώτες! Με αστείρευτη ενέργεια και εκπληκτικό feeling ο Κωστής Χριστοδούλου και η all star ομάδα του (Αντώνης Ανδρέου, Μάνος Θεοδοσάκης, Δημήτρης Τσάκας, Κώστας Κωνσταντίνου, Σεραφείμ Μπέλλος) παρουσίασαν συνθέσεις από τα δυο άλμπουμ του “Πράγματος” αλλά και κάποια καινούργια από το τρίτο που έρχεται! Το ιδανικό-πέραν πάσης αμφιβολίας-κλείσιμο για το Φεστιβάλ.

Δεν θα μπορούσαμε όμως να μην αναφερθούμε και στις δυο κινηματογραφικές προβολές που έδωσαν άλλη διάσταση στο Jazz in Progress Festival. Οι μουσικόφιλοι είχαν την ευκαιρία να δούν για πρώτη φορά στην Κρήτη και σε μεγάλη οθόνη, το ντοκιμαντέρ “In Situ” των Άκη Κερσανίδη και Χρύσας Τζελέπη και το επεισόδιο “Tα Jazz Clubs” της σειράς της ΕΡΤ “Τα Στέκια” σε σκηνοθεσία Κυριάκου Αγγελάκου, να συνομιλήσουν με τους σκηνοθέτες και με τους συντελεστές και να πάρουν μια ιδέα από το παρελθόν και το παρόν της εγχώριας τζαζ κι αυτοσχεδιαζόμενης μουσικής σκηνής. Αξίζουν συγχαρητήρια και στους ιθύνοντες του ΠΣΚΗ για το γενονός της δωρεάν εισόδου σε αυτές τις προβολές, με τις οποίες ουσιαστικά άνοιξε κι έκλεισε το Φεστιβάλ.

Συγχαρητήρια όμως αξίζουν (και μάλιστα πολλά) στην μικρή αυτή ομάδα ανθρώπων που δούλεψε νυχθημερόν και με χαμόγελο για να είναι όλα στην εντέλεια: Στην υπεύθυνη παραγωγής του ΠΣΚΗ Μαριάννα Πεχινάκη, στους τεχνικούς Δημήτρη Χατζάκη, Γιάννη Αγγουρίδη και Κίμωνα Κίτρινο, στις κυρίες Κατερίνα Μηναδάκη και  ‘Ολγα Καρούζου και σε όλο το προσωπικό του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου. Αφήσαμε για το τέλος την Χρυσάννα Καρέλη που επιμελήθηκε καλλιτεχνικά το Φεστιβάλ. Για άτομα σαν τη Χρυσάννα τα λόγια είναι φτωχά. Το παρελθόν της εξάλλου με το “Παγοποιείο” και όσα αυτό “εκόμισε εις την τέχνη” έχει γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία του Ηρακλείου. Η σκέψη της και το όραμα της έχουν πλέον μεταφερθεί στο ΠΣΚΗ και ο σπόρος της “πιάνει καρπούς”. Από κοντά βέβαια και οι Καλλιτεχνικοί Διευθυντές του Κέντρου κ.κ. Μύρων Μιχαήλιδης και Ραφαήλ Πυλαρινός που στηρίζουν το Φεστιβάλ έμπρακτα, δίνοντας στο κοινό της πόλης και της Μεγαλονήσου γενικότερα, την ευκαιρία να απολαύσει ξεχωριστές, μοναδικές μουσικές βραδιές. Εις το επανιδείν και σύντομα!!