Share this page:

ΤΙ ΕΙΔΑΜΕ ΣΤΟ JAZZ IN PROGRESS FESTIVAL 2021 ΣΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Όταν τον Ιανουάριο του 2020 ολοκληρωνόταν στο Ηράκλειο Κρήτης το 1ο Jazz in Progress Festival, όλοι όσοι το ζήσαμε, ξέραμε ότι έχει ξεκινήσει μια ξεχωριστή ιστορία, ότι γεννιέται κάτι σπουδαίο. Επταήμερο τζαζ φεστιβάλ στην επαρχία μέσα στο καταχείμωνο, δεν βλέπουμε άλλωστε συχνά στην χώρα μας. Πόσο μάλλον να έχει σημειώσει και τέτοια επιτυχία. Βέβαια, λίγο μετά ήρθε η γνωστή ιστορία του COVID-19 να παρασύρει στο διάβα της τα πάντα. Η διοργάνωση του Ιανουαρίου του 2021 ματαιώθηκε και η ανάμνηση του πρώτου φεστιβάλ είχε αρχίσει να ξεφτίζει. Όμως, κάποια ανήσυχα πνεύματα και ψυχές δεν ησύχασαν. Και είχαν έτοιμη την απάντηση: Ένα μικρότερο μεν, εξίσου δυνατό δε, φεστιβάλ στα μέσα Σεπτεμβρίου κόντρα στον καιρό, κόντρα στον φόβο, κόντρα στο μινι lockdown που «κλείδωνε» την πόλη από τη μια το βράδυ.

Ο λόγος για την Χρυσάννα Καρέλη, η οποία εμπνεύστηκε αυτό το φεστιβάλ και επέμεινε στο όραμα της, φέρνοντας ξανά στην Κρήτη την αφρόκρεμα της εγχώριας τζαζ σκηνής, «μπλέκοντας» καταξιωμένους και νέους δημιουργούς, ολοκαίνουργια πρότζεκτ, αλλά και πράγματα που αντέχουν στο χρόνο. Τέσσερις βραδιές και πέντε σχήματα με αλεπάλληλα sold out από το φιλόμουσο κοινό της πόλης που τίμησε και πάλι την διοργάνωση, γεμίζοντας το αίθριο του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου και χειροκροτώντας θερμά τους μουσικούς.

Το φεστιβάλ άνοιξε ένα από τα πιο πολυσυζητημένα πρόσωπα των τελευταίων ετών στην εγχώρια δημιουργική μουσική σκηνή. Ο κοντραμπασίστας και συνθέτης Μιχάλης Καλκάνης ήρθε στο Ηράκλειο με το καινούργιο του πρότζεκτ που αποτέλεσε πέρυσι την ευχάριστη έκπληξη του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου. Συμπράτοντας μαζί με το σχήμα του, με τους ξεχωριστούς Χάιγκ Γιαζτζιάν και Γιάννη Αναστασάκη, χάρισε στο κοινό ένα πολυμορφικο, πολυσχιδές άκουσμα που «πάντρεψε» την τζαζ με την ambient,  τη world με την electronica, την παράδοση με το νεωτερισμό. Σχεδόν δυο ώρες με συνεχώς εναλασσόμενα συναισθήματα από ένα σχήμα που δεν κέρδισε τυχαία τις εντυπώσεις στην μικρή Επίδαυρο.


Μιχάλης Καλκάνης μαζί με τους Χάιγκ Γιαζτζιάν και Γιάννη Αναστασάκη

Την δεύτερη βραδιά την σκυτάλη πήρε μια από τις μεγάλες κυρίες του εγχώριου μουσικού στερεώματος. Η Έλλη Πασπαλά αγαπά την τζαζ. Και αυτό δεν είναι μόνο ο τίτλος του πρότζεκτ με το οποίο ήρθε στο Jazz in Progress Festival. Είναι η αλήθεια και αποδείχθηκε περίτρανα επί σκηνής. Συνοδευόμενη από μια τετράδα σπουδαίων μουσικών (Ντέιβιντ Λίντς, Τάκης Φαραζής, Πέτρος Βαρθακούρης, Βασίλης Ποδαράς), η Έλλη Πασπαλά ερμήνευσε δωρικά και χωρίς εντυπωσιασμούς αγαπημένα κομμάτια του Αμερικάνικου songbook αλλά και μουσικές των Λέοναρντ Κοέν, Τομ Γουέιτς, Μάνου Χατζιδάκι και Μίκη Θοεδωράκη, «τζαζεμένες» όσο πρέπει. Δυο σχεδόν ώρες με την αγαπημένη ερμηνεύτρια σε ένα ρεπερτόριο που δεν την έχουμε συνηθίσει και στο οποίο είναι εξίσου σοβαρή.


΄Ελλη Πασπαλά

Το τρίτο βράδυ του Φεστιβάλ, επιφύλασσε σε όλους μας μια πρεμιέρα.  Ο εμβληματικός μπασίστας Γιώτης Κιουρτσόγλου δεκάεξι ολόκληρα χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρώτου του προσωπικού άλμπουμ, παρουσίασε για πρώτη φορά ενώπιον κοινού το καινούργιο του πρότζεκτ με τίτλο «Yiotopia»,ένα ηχόχρωμα που ό ίδιος ο Κιουρτσόγλου το αποκάλεσε «το δίκο μου soul». Αναζητώντας χρόνια το δέσιμο μεταξύ της μουσικής παράδοσης της δυτικής Μακεδονίας και της Ρούμελης με το fusion και τη σύγχρονη αυτοσχεδιαστική μουσική γενικότερα, ο κοζανίτης μπασίστας τολμά και αναμετράται με τις επιρροές του και εμείς που βρεθήκαμε στο Ηράκλειο γίναμε μάρτυρες αυτής της πρώτης παρουσίασης, αυτής της πρώτης «έκθεσης» του «Yiotopia» (ο τίτλος δεν είναι σίγουρο ότι θα παραμείνει στην πορεία, αλλά το λογοπαίγνιο είναι απόλυτα εύστοχο!) στο κοινό.


Γιώτης Κιουρτσόγλου

Το φεστιβάλ τελείωσε με ένα διπλό λάιβ, την Πέμπτη 16/9. Την αρχή έκανε το τριο του πιανίστα και συνθέτη Μένιου Γούναρη, το οποίο παρουσίασε (επίσης για πρώτη φορά ενώπιον κοινού!) το ολοκαίνουργιο άλμπουμ «Set in motion» μια σειρά έξι συνθέσεων, γραμμένων την περίοδο του εγκλεισμού που αντανακλούν την ανάγκη για δημιουργία κι έκφραση. Ένα μεστό, σύγχρονο piano trio, ένας δίσκος που θα κυκλοφορήσει μέχρι το τέλος της χρονιάς και που το κοινό του Jazz in Progress απόλαυσε πρώτο από όλους. Το grand finale επιφύλασσε κάτι πολυαγαπημένο και δυνατό. Οι Human Touch δεν σε αφήνουν ποτέ ήσυχο. Η τριπλέτα των Σταύρου Λάντσια, Ντέιβιντ Λίντς και Γιώτη Κιουρτσόγλου  δεν κολυμπά ποτέ στο ίδιο σημείο του ποταμού κι αυτό το έχει αποδείξει με τον πλέον εμφατικό τρόπο στην σχεδόν 25ετή πορεία του γκρουπ. Συγκινητικά λυρικοί και ταυτόχρονα εκρηκτικοί, απρόβλεπτοι κι αισθαντικοί, έκλεψαν την παράσταση, χαρίζοντας το ιδανικό τελείωμα για το τετραήμερο.

Μένιος Γούναρης


Human Touch

Το 2ο Jazz in Progress Festival μπορεί να πέρασε στην ιστορία αλλά μας άφησε σε αναμμένα κάρβουνα ενόψει του 3ου που είναι προγραμματισμένο να διεξαχθεί στα μέσα Φεβρουαρίου του 2022, με τις πληροφορίες να μιλάνε για ένα πολύ δυνατό line-up που ετοιμάζει η Χρυσάννα Καρέλη και οι συνεργάτες της. Όραμα όλων στο Ηράκλειο, είναι το Jazz in Progress να γίνει το κορυφαίο τζαζ φεστιβάλ της Περιφέρειας. Και με αυτά τα δείγματα γραφής, φαίνεται ότι η επίτευξη αυτού του στόχου, δεν είναι πολύ μακριά… Μπράβο σε όλους!